Ayrılığın Üstesinden Nasıl Gelinir?

Ortak yazar: Amy Chan

Bu Makalede:Hayatına Devam EtmekDuygusal Acıyla Başa ÇıkmakDuygularını Değerlendirmek23 Referans

İster kendi kararınla olsun isterse karşı tarafın kararıyla olsun ilişkilere son vermek zordur. Ayrılık sonrasında acı veren duygularla uğraşman gerekir ve bu duygulardan bir an önce kurtulmak istersin. Acı veren duygularınla başa çıkıp hayatına devam etmeye başlayabilmen için hislerini yazmak, kendine acı çekme hakkı tanımak ve yara bandı ilişkilere girme konusunda dikkatli olmak gibi çeşitli yollar vardır. Biten bir ilişkinin ardından toparlamanın zaman ve sabır istediğini unutma. Zamanla işlerin düzelmediğini fark edersen destek için her zaman arkadaşlarına, ailene ve hatta bir ruh sağlığı uzmanına başvurabileceğini bil.

1
Hayatına Devam Etmek

  1. 1
    Mesafeni koru. Eski sevgilinle/eşinle arkadaş kalmaya karar vermiş bile olsanız ayrılıktan hemen sonra birbirinizden tamamen kopun. Bu, birbirinizi görmemek, onun ailesinin yakınında olmamak, telefonda hiç görüşmemek, hiç e-posta ya da mesaj yollamamak, Facebook’tan iletişime geçmemek ve hiçbir şekilde anlık mesajlaşmamak anlamına gelir. [1] Onunla sonsuza kadar konuşmaktan kaçınmak zorunda değilsin ama eski sevgilini/eşini unutana kadar onunla her türlü iletişimi kesmelisin.
    • Görüşmek konusunda seni ikna etmeye çalışırsa kendine dürüstçe bunun ne anlama geleceğini sor. Onu görerek geçmişi tekrar yaşıyorsan kendini o ana kaptırman zor olmaz ve tekrar vazgeçmek daha zor olur.
    • Taşınma, bazı belgeleri imzalama gibi bazı pratik işleri halletmek için onunla bağlantıya geçmek zorunda kalabilirsin ama bu görüşmeleri gerçekten gerekli olan şeylerle sınırlı tutmaya çalış ve bu tarz aramaları ya da buluşmaları kısa ve medeni bir şekilde yap.
  2. 2
    Alanını düzenle. Ayrılık yeni bir başlangıç anlamına gelebilir. Bu yüzden kişisel alanını temizlemek ve düzenlemek kendini yenilenmiş ve yeniliklere hazır hissetmeni sağlar. Düzensizlik can sıkıcı ve üzüntü verici olabilir ve stres seviyeni arttırır. [2] Alanını düzenlemek çok fazla beyin gücünü gerektirmez ama acını geri dönüştürmeni engellemeye yetecek kadar bir odaklanma gerektirebilir.
    • Odanı temizle, yeni posterler al, bilgisayarının masaüstünde bulunan ikonları temizle. Temizlik yapmak kulağına çok gereksizmiş gibi gelse de kendini daha iyi hissetmeni sağlayacak.
  3. 3
    Üzücü anıların tetikleyicilerini ortadan kaldır. Eski sevgilini/eşini sana hatırlatan çeşitli şeyler vardır; bir şarkı, bir koku, bir ses veya bir yer gibi. Bu şeylerin etrafında olması ayrılığı atlatmanı zorlaştırabilir. Kalbini acıtan ya da mideni bulandıran bu şeylerin tümünü ortadan kaldır. Alanını bütün bu tetikleyicilerden temizlemen harikalar yaratabilir. [3]
    • Eski sevgilinin/eşinin sana verdiği saat veya mücevher gibi bir hatıra varsa bunu saklamanın hiçbir sakıncası yok. Ancak ilk başlarda ayrılığın üstesinden gelene kadar bunu kendinden uzak bir yerde tutmayı dene.
  4. 4
    Dışarı çık ve bir şeyler yap. İlişki bittikten sonra biraz evde kendine kendine kalman normaldir. Sadece duygularını gözden geçirdikten sonra dış dünyaya geri döndüğünden emin ol. Plan yap, arkadaşlarınla dışarı çık ve eğlen! Bu, ilk başta garip gelse de zamanla kolaylaşır ve kendini daha iyi hissetmene yardımcı olur. Dışarı çıkıp bir şeyler yapmak ayrılıktan sonra sosyal çevreni geliştirmen ve koruman gerektiği için de önemlidir. Bu şekilde davranman hayatına devam etmene yardımcı olur. [4]
    • Başka insanlarla sürekli dışarı çıkman gerekiyormuş gibi hissetme. Bir şeyler yapmak için dışarı çık ve istediğini yapma özgürlüğünün tadını çıkar. En sevdiğin kafeye git, alışverişe git ya da kısa bir tatile çık.
  5. 5
    Yara bandı ilişkiler konusunda dikkatli ol. İnsanlar genellikle ayrılığın ardından hemen yeni bir ilişkiye başlarlar; bu tarz ilişkilere yara bandı ilişki denir. Bu tarz ilişkiler yaygın olsa da her zaman çok iyi bir seçenek olmayabilir. Birinden ayrıldıktan çok kısa bir süre sonra bir ilişkiye başladığında yeni ilişkinin heyecanıyla negatif duygularını maskeliyor olabilirsin. Bu ilişki yürümezse aynı anda iki ayrılığın acısıyla uğraşmak zorunda kalabilirsin. Duygularını değerlendirip ayrılığı tamamen atlatana kadar yalnız kalmayı düşün. [5]
  6. 6
    Kendine bakmaya devam et. Ayrılıktan sonra insanlar genellikle öz bakımlarına daha az dikkat ederler ancak bu, kendini daha iyi hissetmene yardımcı olmaz. Zihinsel, fiziksel ve ruhsal sağlığın için temel ihtiyaçlarını karşıladığından emin ol. İlişki bitmeden önce de kendine iyi bakmıyorduysan şimdi kendine bakmaya başlamanın tam zamanı. İyi yediğinden, yeterli miktarda uyuduğundan, rahatlamaya zaman ayırdığından ve kendini iyi hissetmek için yeterince egzersiz yaptığından emin ol. [6]
    • Taze meyve ve sebzelerden, tam tahıllardan ve yağsız proteinden oluşan bir diyetle beslen. Abur cuburdan, aşırı şeker ve yağdan uzak dur.[7]
    • Her gece 7-8 saatlik uyku çek. Bazı insanların her gece 7 saatten uykuyla yetinebildiğini bazılarının da her gece 8 saatten fazla gece uykuya ihtiyaç duyduklarını unutma.[8]
    • Haftada beş kere 30’ar dakikalık egzersizler yap. 30 dakikalık yürüyüşlere çık, bisiklete bin ya da havuzda yüzmeye git. [9]
    • Günde en az 15 dakika dinlen. Rahatlamak için meditasyon, derin nefes alıp verme egzersizleri ya da yoga yapmayı dene. [10]

2
Duygusal Acıyla Başa Çıkmak

  1. 1
    Çektiğin acının normal olduğunu bil. Ayrılığın ardından kendini üzgün, kızgın, korkmuş ve daha farklı duygularda hissetmen normaldir. Yalnız kalacağın ve bir daha mutlu olamayacağın için endişelenebilirsin. Sadece kendine ayrılık sonrasında böyle hissetmenin normal olduğunu ve hayatına devam edebilmek için bu duyguları yaşaman gerektiğini hatırlat. [11]

    " Acılarını doğru düzgün bir şekilde çekip duygularını gözden geçiren insanların stres düzeyleri daha düşüktür ve bu insanlar kayıplarının üstesinden daha çabuk gelirler."

    Amy Chan

    Amy Chan

    Renew Breakup Bootcamp'in Kurucusu
    Amy Chan, kalbi iyileştirmek için bilimsel ve spritüel yaklaşım kullanan bir enstitü olan Renew Breakup Bootcamp’in Kurucusu’dur. Psikologlardan ve koçlardan oluşan ekibi sadece 2 yıllık bir çalışma süresi içinde yüzlerce bireye yardımcı olmuştur ve bootcamp kalp yarasına yenilikçi ve bilimsel yaklaşımı nedeniyle CNN, Vogue, New York Times ve Fortune’da yer almıştır. Amy’nin ilk kitabı olan Breakup Bootcamp Ocak 2020’de HarperCollins tarafından yayımlanacaktır.
    Amy Chan
    Amy Chan
    Renew Breakup Bootcamp'in Kurucusu
  2. 2
    Normal rutinine ara ver. İlişkin bittiği zaman normal rutinine kısa bir ara vermek senin için gerekli olabilir. Bu süre duygularını değerlendirmene ve uzun vadede daha iyi olmana yardım edebilir. Yalnızca diğer ilişkilerini veya geçimini zora sokacak şeyler yapma. [12]
    • Mesela, hiçbir sonucu olmaksızın bir hafta boyunca spor derslerini asabilirsin ama bir hafta boyunca işini asamazsın. Mantıklı ol ve iyileşme sürecinde herhangi bir planını iptal etmen gerekirse durumunu arkadaşlarına açıkla.
  3. 3
    Biten ilişkinin ardından acı çekmek için kendine izin ver. İlişkinin bitmesi yüreğinde derin bir boşluk oluşturabilir ve bu da seni zor bir yas dönemine sokabilir. Bu kaybın için kendine yas tutma ve ortaya çıkan bu acıyı deneyimleme hakkı tanıdığından emin ol. Aksi takdirde, kendini daha iyi hissedip hayatına devam edebilmen daha uzun süre alabilir. Ağla, bağır, çağır ya da negatif duygularını atmak için ne yapman gerekiyorsa onu yap. [13]
    • Gün içinde ilişkin için üzülme süresine bir sınır koymaya çalış. Duygularınla başa çıkmak için belli bir süre koyman bir yandan duygularının dışarı vurmana olanak tanırken öte yandan da bu duygulara saplanıp kalmamanı da sağlar. [14]
  4. 4
    Etrafını seni destekleyen insanlarla doldur. Seni seven ve sana kendini iyi hissettiren insanları etrafında görmek istersin. Etrafında şefkatli ve destekleyici arkadaşlarının ve aile bireylerinin olması kendini değerli hissetmene yardımcı olur ve sevdiklerin etrafındayken tekrar dimdik ayağa kalkmak senin için daha kolay hale gelir. [15]
    • Konuşacak ve omzunda ağlayacak birilerine ihtiyaç duyarsan arkadaşlarından ve ailenden destek istemekten korkma.
  5. 5
    Duygusal acını dindirmek için sağlıklı yollar bul. Duygunu yok saymak veya duygusuzlaşmak için alkole, madde kullanımına veya yemeğe kendini vermek ilk dürtün olabilir ancak bunların hiçbiri uzun vadeli çözümler sağlamaz. Duygusal acınla başa çıkmaya çalışırken bu sağlıksız yöntemlerden uzak dur. Bunların yerine, acınla başa çıkmaya çalışırken seni geliştirecek ve iyileştirecek yollar bulmaya çalış. [16]
    • Ayrılığı atlatmaya çalıştığın dönemde seni meşgul edecek yeni bir hobi edinmeyi dene. Bir kursa başla, kulübe katıl ya da bir şeyin nasıl yapıldığını kendi kendine öğren. Bir hobiyle meşgul olmak sana kendini daha iyi hissettirir, kısa bir süreliğine de olsa dikkatini acından başka bir yere vermeni sağlar ve yeni bir beceri edinerek öz güven kazanmanı sağlar.
  6. 6
    Çektiğin acı artarsa bir terapistle konuşmayı düşün. Birçok kişi yaşadıkları ayrılığı kendi kendilerine atlatabilir ancak bu herkes için mümkün olmaz. Acınla başa çıkmak konusunda sorun yaşıyorsan ya da ayrılığın ardından depresyona girdiğini düşünüyorsan bir an önce zihin sağlığı uzmanından yardım al. [17]

3
Duygularını Değerlendirmek

  1. 1
    İlişkini düşün. Ayrılığınızın tüm sebeplerini değerlendir. Bir süre birlikte olmaktan keyif almış olsanız da bir şeylerin yolunda gitmediğini unutmamaya çalış. İlişkinin bitme sebeplerini düşünmek hayatına neden devam etmen gerektiğini anlamana yardımcı olabilir. Ayrıca ilişkinin bitmesine katkı sağladığın noktaları tanımlayabilirsen ilerde aynı hataları yapmaktan kaçınma şansın olabilir. Kendine aşağıdaki sorulardan bazılarını sor:[18]
    • Bu ilişkinin bitmesine katkım oldu mu? Olduysa ne yaptım?
    • Birlikte olacağım insanları hep aynı türden insanlar arasından mı seçiyorum? Öyleyse bunlar ne tip insanlar? Benim için iyiler mi? Neden iyiler veya değiller?
    • Başka ilişkilerimde de benzer problemler yaşadım mı? Yaşadıysam bu problemleri yaşamama ne sebep oluyor? İlerde yaşayacağım ilişkilerde neyi farklı yapabilirim?
    Moshe Ratson, MFT

    Moshe Ratson, MFT

    Evlilik ve Aile Terapisti
    Moshe Ratson, New York’da bir koçluk ve terapi kliniği olan spiral2grow Marriage & Family Therapy’nin Yetkili Müdürü’dür. Evlilik ve Aile Terapisi alanında Yüksek Lisans derecesini Iona College’den almıştır ve 10 yıldan fazla süredir terapi alanında çalışmaktadır.
    Moshe Ratson, MFT
    Moshe Ratson, MFT
    Evlilik ve Aile Terapisti

    Kendini ve başkalarını affetmeye biraz zaman ayırarak şerrin içinde bir hayır bulabilirsin.

  2. 2
    Duygularını yaz. Günlük tut ya da şiir yaz. Burada en önemli şey kendine karşı dürüst olmak ve yazarken kendini düzeltmemektir. Hislerini yazmanın en iyi sonuçlarından biri duygularını kâğıda dökerken bazen daha önce fark etmediğin şeylerin bir anda farkına vardığına şaşırman olur. Tekrar eden durumlar daha belirgin hale gelir ve acın azalmaya başlayınca bütün bu deneyiminden değerli dersler çıkarman daha kolay olur.
    • Ayrıldıktan sonra kendini daha iyi hissedene kadar her gün duygularını yazmayı dene. Örneğin, günlüğe yazdığın her yazıya “Ayrılalı __ gün oldu ve kendimi _____hissediyorum” diye yazarak başla. Daha sonra hislerinle ilgili detaylara gir. Bu şekilde zaman içinde duygularının nasıl geliştiğini görebilir ve bu duygularının bir kısmını gözden geçirebilirsin. [19]
    • Eski sevgiline/eşine mektup yazmayı dene ama mektubu gönderme. Bazen sadece bütün duygularını dışa vurmak işe yarayabilir. Ancak, bunu eski sevgiline/eşine göndermek iyi bir fikir değildir. Bu mektup sadece senin içindir. Bu yüzden, söylemek isteyip de söyleyemediğin ne varsa mektubunda yaz ve kurtul. Ayrılığı sürekli olarak tekrarlamak hiçbir işe yaramaz, bu yüzden ona sadece nasıl hissettiğini son kez söylüyormuşsun gibi yap.
    • Hikâye yazmayı dene. Bu kişiyle ilişkinin başladığı zamanları düşün ve ilişkinin başından sonuna kadar neler olduğunu yaz. Bu sana oldukça acı verebilir ancak aynı zamanda duruma daha geniş bir çerçeveden bakmanı da sağlar. Hikâyenin son bölümüne geldiğinde pozitif bir notla bitir ve "Son" yaz.
  3. 3
    Öfkenle başa çık. Bize karşı yanlış yapıldığını hissettiğimizde veya haksızlığa uğradığımızı düşündüğümüzde öfkeleniriz. Eski eşinle iletişime geçemeyeceğin durumlarda öfkenle başa çıkmanın en iyi yolu gevşemektir. [20]
    • Derin nefes al ve kaslarını gevşetmeye odaklan. [21]. Hafif müzik buna yardımcı olabilir.
  4. 4
    Kararının arkasında dur. Ayrılmaya sen karar verdiysen eşinle geçirdiğin güzel zamanlara odaklanmanın ondan neden ayrıldığını unutmana sebep olabileceğini aklından çıkarma. Aynı sebeple, ilişkiyi bitirmek senin kararın değilse iş olup bittikten sonra durumu sorgulamamaya çalış. İlişkinin güzel yanlarını romantikleştirip kötü yanlarının o kadar da kötü olmadığı konusunda kendini ikna etmek çok fazla yapılan bir şeydir. Kendini kandırma. Durumu kabul et ve hayatına devam etmek için uğraş.
  5. 5
    Kendine eski sevgilinin/eşinin negatif özelliklerini hatırlat. Eski sevgilindeki/eşindeki sevmediğin şeylere odaklanmak ayrılığı daha çabuk atlatmana yardımcı olur. Eski sevgilinin/eşinin yaptığı ve senin sevmediğin şeylerin listesini yapmayı dene. Örneğin, belki de eski sevgilin/eşin yemek yedikten sonra hep sesli bir şekilde geğiriyordu ya da sensiz planlar yapıyordu ya da doğum gününü unutuyordu. Onunla ilgili seni rahatsız eden en ufak ayrıntıyı bile listene ekle. [22]
  6. 6
    Onsuz neden daha iyi olacağını düşün. Eski sevgilinle/eşinle ilgili rahatsız olduğun şeyleri kendine hatırlatmanın yanı sıra ayrılığın iyi yanlarını düşünerek de fayda sağlayabilirsin. Eski sevgilin/eşin olmadan neden daha iyi olacağının sebeplerini içeren başka bir liste daha yap. [23]
    • Örneğin, belki eski sevgilin/eşin sağlıklı beslenmeye çabalandığında senin cesaretini kırıyordu ve bu yüzden şu an sağlıklı bir diyet takip edip kendine daha fazla dikkat etme konusunda kendini daha güçlü hissediyorsundur. Ya da belki de eski sevgilin/eşin senin yapmak istediğin hiçbir şeyi yapmak istemiyordu ve bu yüzden sen şu anda tüm bunları yapma özgürlüğüne sahipsindir. Eski sevgilin/eşin olmadan neden daha iyi olacağının bütün sebeplerini listele.

İpuçları

  • Ağlamanın ve duygularını dışa vurmanın normal olduğunu unutma. Duygularını içine atmak yerine duygularını ele alırsan kendini daha iyi hissedersin.
  • Sembolik bir seremoni yapmayı dene. İnsanlar hâlâ bedenleri hiç bulunamayan ölmüşleri için cenaze törenleri yapıyorlar ve sen de hiç çözümlenememiş ilişkilerine resmi bir şekilde elveda diyebilirsin. Sana bu kişiyi hatırlatan her şeyi topla ve yak ya da bir hayır kurumuna bağışla. İlişkinin ardından bir anma konuşması yap ve bunu sesli bir şekilde yap.
  • Unutma ki eski sevgilin/eşin de seni unutmaya çalışıyor olabilir. Bu duruma karşı hassas ol ve mesafeni koru. Birbirinizi görmemeye karar verdiyseniz aynen öyle yapın: Birbirinizi görmeyin.

Uyarılar

  • Kendini eski sevgilinin/eşinin Myspace, Facebook ya da diğer sosyal medya profillerini kontrol ederken bulursan kendini bu durumdan kurtarmak için bu profilin URL’sini engelleyecek bir program ya da tarayıcı eklentisi bul. Onu arkadaş listenden silmek de işe yarayabilir. İlişki güzellikle bitmiş olsa da diğer kişinin ne yaptığını görmek acı verebilir ve rahatsız edici olabilir.
  • Gizlice takip edilmelere ve tehdit edici davranışlara karşı dikkatli ol ve eğer böyle davranışlar fark edersen derhal polise bildir. Belki de bu kişi tehlikeli değil ama zor biridir. Ancak yine de risk alma. Gerekiyorsa uzaklaştırma kararı aldır ve bu karar her ihlâl edildiğinde polisi ara; takip edilmeler artarsa resmi belgeye ihtiyacın olacaktır.

Referans

  1. https://www.psychologytoday.com/articles/201012/the-thoroughly-modern-guide-breakups
  2. https://www.psychologytoday.com/blog/the-new-you/201504/the-psychology-spring-cleaning
  3. https://www.psychologytoday.com/blog/snow-white-doesnt-live-here-anymore/201308/how-act-after-break-5-things-remember
  4. http://psychcentral.com/blog/archives/2012/06/29/how-to-get-over-a-breakup/
  5. http://psychcentral.com/blog/archives/2012/06/29/how-to-get-over-a-breakup/
  6. http://www.helpguide.org/articles/family-divorce/coping-with-a-breakup-or-divorce.htm
  7. http://sleepfoundation.org/how-sleep-works/how-much-sleep-do-we-really-need
  8. http://www.webmd.com/sleep-disorders/features/adult-sleep-needs-and-habits
  9. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/fitness/expert-answers/exercise/faq-20057916
göster dahası... (14)

Makale Bilgisi

Amy Chan bu makalenin ortak yazarıdır. Amy Chan, kalbi iyileştirmek için bilimsel ve spritüel yaklaşım kullanan bir enstitü olan Renew Breakup Bootcamp’in Kurucusu’dur. Psikologlardan ve koçlardan oluşan ekibi sadece 2 yıllık bir çalışma süresi içinde yüzlerce bireye yardımcı olmuştur ve bootcamp kalp yarasına yenilikçi ve bilimsel yaklaşımı nedeniyle CNN, Vogue, New York Times ve Fortune’da yer almıştır. Amy’nin ilk kitabı olan Breakup Bootcamp Ocak 2020’de HarperCollins tarafından yayımlanacaktır.

Kategoriler: İlişkiler

Diğer dillerde:

English: Get Over a Break Up, Español: superar una separación, Deutsch: Eine Trennung verkraften, Nederlands: Over een scheiding heen komen, Italiano: Superare una Separazione, Français: se remettre d'une rupture, Русский: пережить разрыв отношений, Português: Superar uma Separação, 中文: 走出分手的伤痛, Čeština: Jak se dostat z rozchodu, Bahasa Indonesia: Menenangkan Diri Setelah Putus, العربية: تجاوز انتهاء علاقة حب, हिन्दी: ब्रेकअप के दर्द से बाहर निकलें, ไทย: ทำใจหลังเลิกรากัน, Tiếng Việt: Vượt qua Sự chia tay, 日本語: 失恋から立ち直る, 한국어: 이별 극복하는 방법

Bu sayfaya 281 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?