Ayaktaki ve Ayak Parmaklarındaki Hissizlik Nasıl Giderilir?

Ortak yazar: Troy A. Miles, MD

Bu Makalede:Ara Sıra Olan Hissizlikle Başa ÇıkmakDiyabetten Kaynaklanan Hissizlikle Mücadele EtmekBaşka Hastalıkların Yol Açtığı Kronik Hissizlikle Başa Çıkmak13 Referans

Ayaklardaki ve ayak parmaklarındaki hissizleşmeye birçok farklı durum yol açabilir ve genelde bu hissizliğe bir de karıncalanma hissi eşlik eder. Hissizlik, ayağının uyuşması gibi basit bir şeyden ya da diyabet veya multipl skleroz gibi ciddi bir şeyden kaynaklanabilir. Ayaktaki ve ayak parmaklarındaki hissizliği ihmal etmemek gerekir çünkü bu sadece yürüme becerini olumsuz etkilemekle kalmaz, çok daha ciddi sorunların belirtisi de olabilir.

1
Ara Sıra Olan Hissizlikle Başa Çıkmak

  1. 1
    Hareket et. Ayaklardaki ve ayak parmaklarındaki hissizlik genelde aynı yerde uzun süre oturduğun ya da ayakta durduğun zaman ortaya çıkar. Bu türden bir hissizliğin üstesinden gelmenin en iyi yolu, biraz hareket ederek ayaktaki kan dolaşımını teşvik etmektir. Kısa bir yürüyüşe çık ya da oturduğun yerden ayağını hareket ettir.
    • Düzenli egzersizler ara sıra oluşan hissizliğin üstesinden gelmekle kalmaz, hissizliği baştan önleyebilir. Günlük rutinine biraz fiziksel etkinlik katmaya çalış; kısa bir yürüyüş bile olur.
    • Koşu yapmak gibi yüksek etkili egzersizler bazı insanların ayaklarında ve ayak parmaklarında hissizleşmeye yol açabilir, o yüzden yüzme ve bisiklet gibi daha hafif egzersizleri dene.
    • Antrenmanlardan önce iyice esneme hareketleri yap, uygun spor ayakkabı giy ve egzersizi düz yüzeylerde yap.
  2. 2
    Pozisyon değiştir. Hissizlik çoğu zaman, bacağındaki ve/veya ayağındaki sinirleri sıkıştıran oturma pozisyonlarından kaynaklanır. Bağdaş kurmaktan ya da uzun süre bacak bacak üstüne atmaktan kaçın.[1]
    • Eğer uzun süre oturmak zorundaysan ayaklarını düzenli olarak yukarı kaldırarak kan akışını artırabilirsin.
  3. 3
    Aşırı sıkı kıyafetleri çıkar. Aşırı dar pantolon, çorap ya da vücudun alt kısmına giyilen bu türden şeyler kanın ayaklarına ulaşmasını engelleyebilir ve bu da hissizliğe yol açabilir. Daha iyi kan dolaşımı için bu türden şeyleri çıkar ya da gevşet.
  4. 4
    Ayak masajı yap. Ayağının uyuşan bölgesine hafifçe masaj yapmak kan dolaşımını artırabilir ve ara sıra gelen hissizliğin daha hızlı geçmesini sağlayabilir.
  5. 5
    Elektrikli bir battaniye ya da ısıtıcı kullanarak ayaklarını ısıt. Soğuğa maruz kalmak da hissizliğe ve karıncalanmaya neden olabilir. Bunlardan kurtulmak için ayaklarını sıcak tut.
  6. 6
    Doğru ayakkabı giy. Yüksek topuklular ya da parmaklarını sıkıştıran ayakkabılar, hissizliğe yol açabilir. Aynı biçimde, sana küçük gelen ayakkabıları özellikle de spor yaparken giydiğinde hissizlikle karşılaşabilirsin. Ayağına iyi oturan, rahat ayakkabılar giy. İç taban kullanmak da bazı ayakkabıları daha rahat hâle getirebilir.
  7. 7
    Doktora ne zaman gitmen gerektiğini bil. Ayaklarda ve ayak parmaklarında ara sıra oluşan hissizlik genelde büyütülecek bir şey değildir; özellikle de rahatsız oturma pozisyonu ya da dar kıyafetler gibi bariz bir nedeni varsa. Bununla birlikte, sık sık hissizlik yaşıyorsan ya da hissizlik birkaç dakikadan fazla sürüyorsa doktoruna gitmeli ve altta yatan başka bir sebep olmadığından emin olmalısın.[2]
    • Ayağındaki hissizleşmeye güçsüzlük, felç, mesane ya da bağırsak kontrolünü yitirme ve dil sürçmesi eşlik ediyorsa hemen acil servise git.
    • Hamilelik çoğu zaman ayakların ve ayak parmaklarının şişmesine, bu da hissizliğe yol açabilir. Doktorun, ayaklarındaki uyuşmanın başka bir hastalıktan değil de hamilelikten kaynaklandığını söylerse bu ara sıra olan hissizliği gidermek için doktorun önerilerine uy.[3]

2
Diyabetten Kaynaklanan Hissizlikle Mücadele Etmek

  1. 1
    Teşhis koydur. Ayaklarda ve ayak parmaklarında oluşan hissizliğin bir numaralı sorumlusu diyabettir. Diyabet, hem sinirlere zarar vererek hem de ayaktaki kan dolaşımını olumsuz etkileyerek hissizliğe yol açar. Hissizlik çoğu zaman diyabetin ilk belirtilerindendir, o yüzden, görünürde başka bir nedeni olmayan düzenli bir hissizlik varsa doktorunla konuş ve hemen test yaptır.
    • Diyabet hastalarında hissizlik çok ciddi sorunlara yol açabilir çünkü ayaklarında ısının, yaraların ya da su toplamasının yol açtığı acıyı hissetmeyebilirler.
    • Dolaşımın azalması, hastaların ayaklarının çok daha yavaş iyileşmesi anlamına gelir. O yüzden de enfeksiyon çok ciddi bir sorun oluşturur. Bu yüzden de diyabet hastasıysan ayaklarına çok özen göstermen gerekir.
  2. 2
    Diyabeti kontrol altına al. Kandaki glikoz düzeyini kontrol altında tutmak, diyabetlilerde her ikisi de hissizliğe yol açabilen dolaşım sorunlarını ve nöropatiyi önlemenin en iyi yoludur. Doktorunla birlikte, sende işe yarayacak bir plan yap.
    • Bir kan glikozu ölçme aygıtıyla kan şekerini sürekli kontrol et ve A1C düzeyini yılda birkaç defa ölçtür.
    • Ayaklarındaki hissizlik ve diyabetin diğer belirtileri spor yapmanı zorlaştırsa da, aktif kalmak için elinden geleni yap. Her gün 30 dakika egzersizi hedefle. Bu egzersiz, spor salonuna gitmek ya da evde, merdiven inip çıkmak şeklinde olabilir.
    • Sebze, meyve, tam tahıl, baklagiller, balık ve yağsız süt içeren sağlıklı, dengeli bir diyet izle. Kan şekerini bir anda yükseltebilen gıdalardan, örneğin şekerli içeceklerden ve kurabiyelerden uzak dur.
    • Ensülin dâhil, reçeteli tüm ilaçlarını düzenli olarak kullan.
    • Sigara, diyabet belirtilerini şiddetlendirebilir o yüzden de doktorundan sigarayı bırakmada yardım iste.
  3. 3
    Kilo ver. Fazla kilo ve obezite ayakta ve ayak parmaklarında hissizliğe yol açabilir, o yüzden belirtileri biraz hafifletmene yardımcı olmak için, doktordan sağlıklı kilo verme konusunda ipuçları iste.
    • Kilo vermek tansiyonunun düşmesine de yardımcı olabilir. Eğer kilo vermek, tansiyonunu kontrol etmeni sağlamadıysa doktorunla konuşup ilaç isteyebilirsin.[4]
  4. 4
    Diyabetik ayak bakımı için tasarlanmış ürünler kullan. Kompresyon çorapları ve külotlu çorapları dolaşımı teşvik ederek hissizliği azaltabilir.[5] Kapsaisin içeren özel losyonlar da hissizliğe iyi gelebilir.[6]
  5. 5
    Ara sıra oluşan hissizliğin hafifletilmesi için ipuçlarını takip et. Diyabet hastasıysan ara sıra olan hissizlik için önerilen yöntemlerden bazılarının, mesela ayağını oynatmanın, yükseğe koymanın, ayak masajı yaptırmanın ve sıcak kompresin faydasını görebilirsin. Bu tekniklerin, geçici rahatlama sunsa da altta yatan hastalığı iyileştirmediğini unutma, o yüzden diyabeti kontrol altına almak ve ayaklarına bakmak için tetikte olman gerekiyor.
  6. 6
    Doktoruna alternatif tedavileri sor. Kimi araştırmalar rahatlama ve biyogeribildirim tedavisinin yanı sıra anodin (ağrı kesici) tedavisinin, diyabete bağlı ayak uyuşmasına iyi geldiğini gösteriyor. Bu tedaviler sigorta tarafından karşılanmıyor olabilir ama başka hiçbir şey hissizliğe iyi gelmediyse bunları araştırman iyi olabilir.[7]
    • Doktorun hissizliğe karşı ilaç da yazabilir ama bu büyük olasılıkla ilacın endikasyon dışı kullanımı olacaktır.[8]

3
Başka Hastalıkların Yol Açtığı Kronik Hissizlikle Başa Çıkmak

  1. 1
    Yaralanmaları tedavi ettir. Ayakta, ayak parmaklarında, ayak bileklerinde, başta ya da belkemiğindeki yaralanmalar hissizliğe yol açabilir. Bir ortopedist, nörolog ya da masör seni tedavi ederek hissizliği de azaltabilir.[9]
  2. 2
    Tüm ilaçları doktorunla konuş. Farklı hastalıklar için yazılan birçok reçeteli ilaç gibi, kemoterapi ilaçları da çoğu zaman uzuvlarda hissizleşmeye yol açar. Eğer hissizlik yeni bir ilaca başladıktan sonra ortaya çıktıysa ilacın yararının yan etkilerine ağır basıp basmadığını öğrenmek için doktorunla konuş. Hastalığının tedavisi için, aynı yan etkiyi göstermeyen başka ilaçlar da olabilir.[10]
    • Öncesinde doktora danışmadan asla ilaçlarını kullanmayı bırakma. Bazı ilaçların birden değil de dozunu azaltarak bırakılması gerekir.
  3. 3
    Vitamin takviyesi al. Hissizliğin altında B12 ve diğer vitaminlerin noksanlığı yatıyor olabilir. Kan tahlili yaptırıp vitamin eksiğin olup olmadığını öğren ve varsa önerilen takviyeleri almaya başla.[11]
  4. 4
    Kronik hastalıkların için ilaç kullan. Ayağındaki ve ayak parmaklarındaki kalıcı hissizlik, altta yatan başka hastalıkların belirtisi olabilir. Örneğin multipl skleroz, arterit, Lyme hastalığı ve daha nicesi. Altta yatan bu hastalığı tedavi edecek ilaçlar almak, ayaklarındaki hissizliği de azaltabilir.[12]
    • Eğer herhangi bir kronik hastalık teşhisi konmadıysa ayaklarındaki ve ayak parmaklarındaki hissizlik bunun ilk belirtisi olabilir. Tüm belirtileri doktorla konuş ki hangi tahlilleri yapacağını bilsin.
    • Eğer teşhisi konmuş bir rahatsızlığın varsa ama hissizlik yeni bir belirtiyse alman gereken ek ilaç ya da uygulanması gereken başka tedaviler olup olmadığını öğrenmek için, bir sonraki doktor randevunda mutlaka bu konuyu aç.
  5. 5
    Alkol tüketimini azalt. Yoğun alkol tüketimi, ayaklar ve ayak parmakları dâhil uzuvlarda hissizleşmeye yol açabilir. Günlük alkol alımını azaltmak da hissizliğin önlenmesine yardımcı olabilir.[13]
  6. 6
    Belirtileri tedavi ettir. Eğer ayağındaki hissizliğin altında yatan hastalığı tedavi ettirmek için gereken her şeyi zaten yaptıysan ama hissizlik geçmediyse ara sıra oluşan hissizliği bu adımları izleyerek hafifletmeyi deneyebilirsin. Bu yöntemler hastalığını tedavi etmese de, ayağını yüksekte tutmak, sıcak kompres uygulamak, masaj yapmak ve hareket etmek, belirtileri geçici olarak hafifletmeye yardımcı olabilir.

Makale Bilgisi

Troy A. Miles, MD bu makalenin ortak yazarıdır. Dr. Troy Miles Kaliforniya’da Yetişkinlerin Eklem Yenilenmesi konusunda uzman bir Ortopedi Cerrahı’dır. Doktorluk derecesini 2010 yılında Albert Einstein Tıp Fakültesi’nden almış, sonrasında uzmanlığını Oregon Sağlık ve Bilim Üniversitesi’nde tamamlamış ve UC Davis’de görev yapmıştır.

Kategoriler: Sağlık

Diğer dillerde:

English: Cure Numbness in Your Feet and Toes, Español: aliviar el entumecimiento en tus pies y dedos del pie, Português: Curar a Dormência em seus Pés e Dedos, Français: traiter l'engourdissement dans les pieds et les orteils, Italiano: Curare il Formicolio nei Piedi, Deutsch: Taubheit in deinen Füßen und Zehen kurieren, 中文: 治疗脚部发麻, Русский: избавиться от онемения в ступнях и пальцах ног, Bahasa Indonesia: Menyembuhkan Mati Rasa pada Kaki dan Jari Kaki, Nederlands: Gevoelloosheid in voeten en tenen genezen, 한국어: 발과 발가락이 저릴 때 대처법, Tiếng Việt: Chữa chứng tê bàn chân và ngón chân, العربية: علاج تخدر الأقدام وأصابعها, ไทย: รักษาอาการเท้าและนิ้วเท้าชา, 日本語: 足やつま先のしびれを治す, हिन्दी: पैरों के सुन्नपन का इलाज करें

Bu sayfaya 32.558 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?