Âdet Nasıl Başlatılır?

Bu Makalede:Doğrulanmamış Ev Tedavilerini DenemekYaşam Biçiminde Değişiklikler YapmakAltta Yatan Sebebi Bulmak

Âdetinin daha erken başlamasını istemenin birçok sebebi vardır. Belki âdet öncesi gerginlik sendromundan sıkıldın ve âdetinin bir an önce başlaması için hazır hissediyorsundur. Belki de haftaya tatile çıkacaksındır ve o tarihten önce bitmesini istiyorsundur. Daha ciddi bir sebep ise hamile olabileceğinden endişeleniyor olabilirsin ve âdet olarak hamile olmadığını kanıtlamak istiyor olabilirsin. Maalesef âdetini başlatman için sağlam hiçbir yol yok. Bu, senin kontrolünde olmayan doğal bir süreçtir. Ama stresi azaltmak, C vitamini almak ve şifalı bitki kullanmak gibi bazı yaşam biçimi değişiklikleri bedenini normalde olduğu gibi âdet görmeye başlamaya hazırlayabilir.

1
Doğrulanmamış Ev Tedavilerini Denemek

  1. 1
    Bitkisel tedavileri denerken dikkatli ol. Birçok bitki yüzyıllardır âdet hızlandırıcı olarak kullanılmıştır. İnsanlar genelde bitkilerin zararsız olduğuna inanır ama bitkilerin de herhangi bir ilacınki kadar önemli yan etkileri olabilir. Âdetini başlatmak için şifalı bitkileri kullanmayı denemek istiyorsan ilk önce doktorunla konuşmak en iyisidir. Araştırma yap ve önerilen dozajdan daha fazla kullanmadığından emin ol çünkü bazı bitkiler yüksek doz alındığında zehirli olabilir.[1]
    • Bazı âdet hızlandırıcılar aynı zamanda çocuk düşürme etkisine sahiptir yani hamileysen düşük yapmana sebep olabilirler. Hamilelikten dolayı âdet olmadığına dair bir olasılık varsa bitkileri kullanarak hamileliğine son verme girişiminde bulunma.[2] Bu çok tehlikeli olabilir.[3]
    • Hâlihazırda bir hastalığın varsa özellikle dikkat et. Şifalı bitkiler hastalığını ağırlaştırabilir veya tehlikeli yan etkilere sebep olabilir.
  2. 2
    C vitamini içeren yiyecekler ye, takviyeler kullan. C vitamininin emenagog olduğu düşünülmektedir. Bu, âdetini başlatmana yardımcı olan maddeleri anlatmak için kullanılan bir sözcüktür. C vitamininin rahim astarının miktarını artırmaya yardımcı olduğu farz edilmektedir; dolayısıyla C vitamini âdet olma ihtimalini artırmaya yardımcı olur. Bazıları C vitamini takviyesi kullanmanın veya C vitamini açısından zengin olan yiyecekleri yemenin rahmin kasılmasını sağladığını ve âdete sebep olduğunu bulmuştur.[4]
    • Günlük alınması önerilen C vitamini 60 mg’dir. Takviye kullanmaya karar verirsen önerilen dozajı aşmadığından emin ol.
    • Çok papaya, dolmalık biber, brokoli, kivi, narenciye, yeşil yapraklı sebze ve domates yemeye çalış.
  3. 3
    Beslenmene maydanoz ekle. Halk bilime göre maydanoz âdeti başlatmada kullanılabilir. Düz ve kıvırcık yapraklı maydanozda apiol ve miristisin vardır. Bu maddelerin hafifçe rahmin kasılmasına sebep olduğu düşünülmektedir. Bu iddiayı destekleyen herhangi bir bilimsel araştırma yoktur ama bazı kadınlar maydanoz çayı içmenin erken âdet olmaya yardımcı olduğunu bulmuştur.[5] Maydanoz çayını hazırlamak için şunları yapabilirsin:
    • 1/4 bardak taze maydanozu yıkayıp doğra. Taze maydanozda kuru maydanoza kıyasla daha çok besleyici öğe vardır ve taze maydanoz çayın tadını da artırır.[6]
    • Bir bardak suyu kaynat.
    • Suyu maydanozun üzerine dök ve beş dakika demlenmesini bekle.
    • Maydanozu süz ve çayı iç.
  4. 4
    Zerdeçal ye. Zerdeçalın âdet ağrısını hafiflettiği ve âdet düzenini düzenlediği düşünülmektedir. Zerdeçal genelde yemek baharatı olarak kullanılan lezzetli bir köktür. Sağlıklı içeceklerde de kullanılabilir. Bilim insanları zerdeçalın âdetin başlamasına sebep olabileceğini onaylamamıştır ama âdetin geciktiyse denemeye değer olabilir.[7]
    • Âdetinin başlamasını istediğin zamanlarda pilava, buharda pişirilmiş sebzelere ve pişirdiğin diğer yemeklere zerdeçal ekle.
    • Zerdeçalli içecek yapmak için 1 çay kaşığı zerdeçalı bir bardak suya ekle. Limon ve balla tatlandırıp üzerine buz ekle.
  5. 5
    Bitkisel takviyeler dene. Bazı bitkisel takviyelerin âdeti tetiklediği düşünülmektedir. Takviyelerin denetimi Gıda ve İlaç Dairesi tarafından yapılmadığından bu takviyeler dikkatle kullanılmalıdır. Yaşamına takviyeleri sokmadan önce doktorunla görüş. Ambalaj üzerinde yazan talimatları oku ve önerilen dozdan daha fazlasını kullanma.[8] Şu takviyelerin âdeti başlatmada işe yaradığı düşünülmektedir:[9]
    • Dong Quai (Çin Melekotu). Bu konuyla ilgili olarak bir numara bitkisel takviye olan Dong Quai, pelvise olan kan akışını artırır ve pelviste eksik veya düzensiz bir âdet tetiklenecektir.
    • Black Cohosh (Siyah Yılankökü). Yüzyıllardır âdet kanamasını başlatmaya yardımcı olması için kullanılan siyah yılankökü tüm âdet döngüsünü düzenler ve özellikle rahim astarının dökülmesine yardım eder.
    • Aslan Kulağı. Aslan kulağı hafifçe rahmi tetikler ve rahmin etkili bir şekilde çalışmasına yardımcı olarak âdetin başlamasına katkı sağlar.
    • Beyaz Şakayık. Beyaz şakayık, âdetin olmadığı sırada pelvisteki kanı taşır. Bu, rahim "durgunluğu" için bir çaredir.

2
Yaşam Biçiminde Değişiklikler Yapmak

  1. 1
    Dinlen ve stres at. Aşırı stresli zamanlar âdetinin ertelenmesine sebep olabilir. Stres, beynin hormonlarını düzenleyip âdetin başlamasını sağlayan bölümünün yani hipotalamusun işlevini değiştirir.[10] Âdetinin gecikmesinin sebebinin stres olduğunu düşünüyorsan yaşamındaki kaygı kaynaklarını azaltmak için önlemler al.
    • İşten veya okuldan birkaç gün izin alabilecek misin, bak. Bu zamanı rahatlamak, iyi beslenmek ve egzersiz yapmak için kullan.
    • Seni strese sokabilecek olan sosyal yükümlülükleri iptal et. Kendine biraz "ben" zamanı ver.
    • Meditasyon veya yoga yapmayı dene.
    • Kronik stresin varsa sana yardımcı olabilecek biriyle konuş. İyi bir çözüm bulmana yardımcı olabilecek bir terapistten randevu almayı düşün.
  2. 2
    Sıcak su dolu bir küvette duş al. Sıcak duş almanın neden âdeti başlatmaya yardımcı olduğuna dair bilimsel bir açıklama yoktur ama çoğu insan bunun işe yaradığını söylüyor. İşe yaramasının sebebi belki de sıcak suyun bedeni rahatlatması ve aynı zamanda fiziksel ve duygusal stresi hafifletmesidir. Âdetinin başlamasını istediğinde kendine güzel, uzun bir küvet sefası için zaman ayır.
    • Küvete rahatlatıcı bir uçucu yağ eklemeyi dene. Lavanta, limon otu ve gül küvette uzanırken stresi atmana yardımcı olacaktır.
    • Bedeninin tamamen rahatlamasına ve stresin uzaklaşmasına odaklan. Kan dolaşımını artırmak için bacaklarına, kollarına, yüzüne ve kafa derine masaj yap.
  3. 3
    Sağlıklı bir vücut ağırlığın olsun. Boyuna göre normal vücut ağırlığının %10 veya daha az altındaysan bu, âdet döngünde bozulmaya sebep olabilir. Çoğu insan birazcık kilo almanın âdet döngülerini daha düzenli yaptığını düşünmektedir.[11]
    • Doktorunla konuşarak senin için sağlıklı vücut ağırlığının ne olduğunu bul. Ayrıca bir Vücut Kitle İndeksi hesaplayıcı da kullanabilirsin ama uzmanlar bu hesaplamanın kişinin sağlığı için doğru bir ölçüm olup olmadığı konusunda çelişmektedir.
    • Anoreksiya veya bulimiya gibi bir yeme bozukluğun varsa hemen tedavi gör. Bu hastalıkları kendi başına düzeltmen çok zordur. Bunlar âdet döngünü bozmanın yanı sıra uzun vadede başka sağlık sorunlarına sebep olabilirler.
  4. 4
    Aşırı egzersiz yapıp yapmadığına bak. Her gün antrenman yapan çoğu sporcunun âdet döngüsü düzensizdir veya bu kişiler de âdetsiz geçirilen ay olabilir. Aşırı antrenman bedendeki östrojenin seviyesini azaltabilir ve bu da âdetinin durmasına sebep olabilir. Düşük östrojen seviyesinin kemiklerin kolayca kırılması dâhil olmak üzere olumsuz yan etkileri olabilir. Sorunun aşırı antrenman olduğunu düşünüyorsan bu rutinini hemen değiştirmen gerekecek.[12]
    • Sorunun bu olup olmadığını belirlemek için antrenman programın hakkında doktorunla görüş. Uzun mesafe koşucuları, halterciler ve her gün yoğun bir şekilde antrenman yapan diğer sporcular risk altındadır.
    • Antrenmanı olabildiğince çok yapman için bir baskı görüyor olsan da eğer aşırı yapıyorsan azaltman sağlığın için önemlidir.[13]
  5. 5
    Hormonal doğum kontrol yöntemi kullanmayı düşün. Doğum kontrol hapı almak veya diğer doğum kontrol yöntemlerini kullanmak, sana bir seferde aylarca âdet döngün üzerinde tam kontrol verebilir ve hatta onu kesebilir. Hormonal doğum kontrol yöntemleri genelde düzensiz, uzun süren veya çok ağrılı geçen âdet durumunda tedavi amaçlı reçete edilmektedir. Doğum kontrol yöntemi kullanmanın senin için iyi bir seçenek olup olmadığını doktorla konuş.[14]

3
Altta Yatan Sebebi Bulmak

  1. 1
    Hamile olup olmadığını belirle. Âdetinin başlamamasının birçok sebebi vardır. Hamilelik endişe listenin en üstünde yer alıyorsa bir hamilelik testi yapman ve bir sonraki adımda ne yapacağına karar vermen gerekir. Çoğu hamilelik testli âdetinin başlaması gereken günden beş veya altı gün geçmedikçe doğru bir sonuç vermez.[15]
    • Cinsel ilişki yaşadığın günden beri 120 saatten (5 günden) daha fazla geçmediyse acil doğum kontrol hapı senin için bir seçenektir. Ayrıca Plan B veya ertesi gün hapı olarak adlandırılan acil doğum kontrol hapı, içinde yüksek miktarda gebelik hormonu bulunan bir ilaçtır.[16] Bu hormon yumurtalıklardan yumurta salınımını durdurma ve yumurtaların döllenmesini önleme işini yapar. Bunu ne kadar kısa sürede alırsan o kadar etkili olur. Türkiye’de acil doğum kontrol hapını eczanelerden yaklaşık 40 TL’ye satın alabilirsin. Bunlar için reçeteye gerek yoktur.
    • 120 saatten daha fazla geçtiyse veya hamilelik testinde pozitif çıktıysa acil doğum kontrol hapı işe yaramayacaktır. Seçeneklerini gözden geçirmek için bir sağlık kliniğinden randevu al.[17] İstersen kürtaj yaptırmayı istersen hamileliğe devam etmeyi seçebilirsin, hemen destek alman önemlidir.
    • Kendi başına hamileliği sonlandırma girişiminde bulunma. Bu çok tehlikelidir ve kalıcı bir hasarla veya ölümle sonuçlanabilir.[18] Güvenli seçenekler hakkında bilgi almak için bir sağlık kliniğini ara veya kliniğe git.[19]
  2. 2
    Âdeti kaçırmanın diğer olağan sebeplerini bil. Bazıları için düzensiz âdet döngüsü tamamen normaldir. Herkesin bedeni farklıdır ve bazı insanlar zaman zaman bir ay veya daha uzun süre âdet olmama eğilimindedir. Emzirme ve menopoz âdet döngüsünü bozan diğer olağan durumlardır. Âdet olmamanın doğal hormon değişiklikleriyle ilgili olup olmadığından emin değilsen doktora danış.[20]
    • Âdet döngüne dikkat et ve âdetinin kaydını tut. Çoğu kadın her 21 ila 30 günde bir âdet olur. Bedenin geliştikçe ve değiştikçe âdet döngülerin arasındaki sürenin uzunluğu zamanla değişebilir. Sırf bir âdet dönemini kaçırman bir şeylerin yanlış gittiğini göstermez. Ancak bu birden fazla oluyorsa doktora danışmalısın.
    • Menopoz 50’li yaşlarda kendiliğinden meydana gelir ama daha erken de gerçekleşebilir. Bedenindeki hormon seviyeleri düşer, bu da âdet döngülerinin düzensiz olmasına ve en sonunda âdetinin büsbütün bitmesine seep olabilir.
    • Bazı kadınlar emzirme dönemi sırasında âdet olurken bazıları olmaz. Bebeğin ne kadar sık emzirildiğine, bedeninin ne kadar süt ürettiğine veya birkaç başka faktöre bağlıdır.
  3. 3
    Kullandığın ilaçların âdetinin gecikmesine sebep olup olmadığına bak. Bazı ilaçlar âdet döngüsünde bozulmaya yol açabilir. Bunun yaygın bir yan etki olduğunu bilmeden âdetinin gecikmesine sebep olan bir ilaç kullanıyor olman mümkündür. Aşağıdaki ilaç türlerinden birini kullanıyorsan âdetinin gecikmesinin sebebi bu ilaçlardan biri olabilir.[21]
    • Antipsikotikler
    • Antidepresanlar
    • Tansiyon ilaçları
    • Alerji ilaçları
    • Kemoterapi
  4. 4
    Bir hastalığın olup olmadığını bul. Ara sıra âdetinin gecikmesi normaldir ama en son âdet olduğun günün üstünden aylar geçmişse sağlığının iyi olup olmadığından emin olmak için doktora görünmen önemlidir. Altta yatan bazı hastalıklar âdet döngüsünde bozulmaya sebep olabilir. Suçlu şu hastalıklar olabilir:[22]
    • Polikistik over sendromu, âdetinin meydana gelmesini sağlayan normal hormon dalgalanmaları yerine bedenin yüksek seviyede hormon üretmesine sebep olur.
    • Tiroit bozukluğu veya tiroit yetmezliği, ne kadar sıklıkta âdet olduğunu etkileyebilir.
    • Hipofiz bezindeki iyi huylu bir tümör de hormonlarını engelleyebilir.
    • Bazı insanlar, 40 yaşından önce gerçekleşen menopoz olarak tanımlanan erken menopoz yaşayabilirler.
    • Üreme sistemindeki yapısal sorunlar âdet olmamana sebep olabilir. Uterin skarlaşması, üreme organlarının eksikliği veya diğer anormallikler sorunun kaynağı olabilir.

İpuçları

  • Güneş ışığı! D vitamini, kalsiyum emilimi ve bedendeki birçok işlev açısından çok önemlidir. Kalsiyum eksikliği paratiroit bezinin yavaş işlemesine sebep olabilir ve östrojen gibi cinsiyet hormonlarına doğrudan etki yapar. Son çalışmalarda beslenme biçiminin ve takviyelerin yeterli miktarda D vitamini sağlamadığı belirtilmektedir. Mevcut öneri her gün 15 dakika, cildin çıplak bölümleriyle ve güneş kremi kullanmadan doğrudan güneş ışığı almaktır.
  • Âdetini başlatmak için uğraşırken yanında her zaman ped, tampon, çikolata vb. olduğundan emin ol.
  • Âdetini hızlı başlatmak için her gün 3-4 bardak yeşil çay veya başka bitki çayları iç.
  • Kan kaybı yüzünden kırmızı kan hücrelerinde hemoglobin eksikliği oluşur, hemoglobini yenilemek için âdet dönemin sırasında kırmızı et ve yumurta sarısı gibi demir açısından zengin yiyecekler tüket.
  • Doğal tedaviler yaşlanma sürecini tersine çeviremez veya âdetten kesilmiş ya da menopoza girmekte olan bir insana âdet döngülerini geri getirmez.[23]
  • Âdet olmaya çalışmak için çok abartılı şeyler yapma. Yaptığın şey sağlıksız olabilir. Her zaman, her yerde yanında ped taşımayı unutma.
  • Vitamin ve mineral almak için her zaman çok meyve ve sebze yiyerek sağlıklı beslendiğinden emin ol.
  • Çok meyve yemiyorsan ve âdetin "geciktiyse" multivitamin kullanmayı dene ve daha çok meyve ye.
  • Âdet olmayı bekliyorsan onu başlatmak için SAKIN sınırı aşacak bir şey yapma. Bu sağlıksız olabilir. Her halükarda bu doğal bir şeydir!

Uyarılar

  • Hamile olduğundan şüpheleniyorsan sakın âdetini erken başlatmaya çalışma. Âdet olmak çoğu zaman hamile olmadığını gösterir ama bir sefere mahsus erken 'âdet' aslında erken bir düşük olabilir. Bazı insanların kanamaları hamilelikleri boyunca düzenli olarak sürer, dolayısıyla âdet olduğunu zannetsen de hâlâ hamile olabilirsin. Âdeti başlatmaya çalışmak bebeğine zarar verebilir. Âdet döngünü anla ki hamile olup olamayacağını bilebilesin ve hiç âdet olmadıysan hamile olamayacağını düşünecek kadar bilgisiz olma.

Referans

  1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12807304
  2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12807304
  3. http://www.efc.org.uk/young_people/facts_about_abortion/unsafe_abortion.html
  4. https://www.sciencebasedmedicine.org/can-vitamin-c-induce-abortion/
  5. http://www.healwithfood.org/articles/emmenagogue_foods_induce_delayed_menstruation.php
  6. http://herbs.lovetoknow.com/Parsley_Tea
  7. https://www.planetherbs.com/specific-herbs/the-emmenagogues.html
  8. http://www.sisterzeus.com/delayedmen.htm
  9. https://www.planetherbs.com/specific-herbs/the-emmenagogues.html
göster dahası... (14)

Makale Bilgisi

wikiHow bir “wiki”dir. Bu, makalelerimizin çoğunun birden fazla yazar tarafından ortaklaşa yazıldığı anlamına gelir. Bu makaleyi oluşturmak için, zaman içinde makaleyi düzenlemek ve iyileştirmek üzere bazıları isimsiz, 83 kişi çalıştı.

Kategoriler: Sağlık

Diğer dillerde:

English: Induce a Period, Italiano: Stimolare l'Arrivo delle Mestruazioni, Español: forzar el ciclo menstrual, Português: Forçar uma Menstruação, Nederlands: Je menstruatie opwekken, 中文: 催促月经的到来(催经), Русский: вызвать менструацию, Deutsch: Eine Periode erzwingen, Français: déclencher ses règles, Čeština: Jak vyvolat menstruaci, 日本語: 生理を早める, Bahasa Indonesia: Mempercepat Datangnya Haid, العربية: تحفيز الدورة الشهرية, 한국어: 정상적으로 생리를 유도하는 방법, Tiếng Việt: Kích thích Kinh nguyệt Đến sớm, हिन्दी: पीरियड शुरू कराएं, ไทย: กระตุ้นให้เมนส์มาโดยใช้วิตามินซี

Bu sayfaya 3.415 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?